Dzieciństwo bez kaszli i katarów – to możliwe! Jaką dietę stosować w okresie przeziębień i grypy, aby ich uniknąć?

Dolegliwości układu oddechowego są najczęstszymi chorobami wieku dziecięcego. Układ odpornościowy nie jest jeszcze w pełni wykształcony, dojrzewa wraz z wiekiem, dlatego też najczęściej im młodsze dziecko, tym więcej infekcji i tym cięższy mogą one mieć przebieg. Natomiast im silniejszy układ odpornościowy dziecka, nieobciążony przez czynniki zewnętrzne, tym szybciej i łatwiej organizm będzie sobie radził z wszelkimi dolegliwościami.

Czynniki, które determinują działanie sprawnego układu odpornościowego to:

  • predyspozycje wrodzone
  • odpowiednia dieta,
  • odpowiedni ubiór,
  • regeneracyjny sen,
  • codzienna aktywność fizyczna,
  • odpowiednia ilość odpoczynku,
  • brak nadmiernie stresujących sytuacji w życiu dziecka – często pomijany czynnik!

Dziecko przychodzi na świat z predyspozycjami, które są swoistą wypadkową siły jego rodziców oraz dbałości o siebie mamy podczas ciąży. To czynnik, na który pozornie nie mamy wpływu. Natomiast przez odpowiednią dbałość o dziecko w pierwszych latach jego życia możemy wzmocnić słabsze predyspozycje małego organizmu.

Absolutnie kluczowym czynnikiem, który determinuje odporność i rozwój dziecka jest dieta lub po prostu sposób odżywiania.

Z moich doświadczeń z małymi pacjentami wynika, iż zimne termicznie pożywienie jest jedną z najczęstszych przyczyn infekcji.

Jeśli w diecie występują znaczne ilości słodyczy i innych wychładzających produktów, tj. nabiał, owoce południowe, pieczywo pszeniczne, soki owocowe, wówczas w organizmie dziecka dochodzi do nagromadzenia nadmiaru wilgoci i śluzu, który może stać się pożywką do rozwoju drobnoustrojów. Zaleganie śluzu blokuje właściwy przepływ energii w ciele, prowadząc do osłabienia układu immunologicznego i naruszeniu równowagi osłabionych narządów dziecka: płuc i śledziony.

Jak w takim razie powinna wyglądać dieta dziecka w czasie infekcji lub/i podczas częstych infekcji?

  • Szczególnie ważne jest usunięcie lub znaczne ograniczenie w codziennym jadłospisie produktów śluzotwórczych, tj. cukru i jego przetworów, mleka i jego przetworów, pszenicy i wypieków z niej, cytrusów, bananów, lodów i soków owocowych.
  • Obecną porą roku dziecko powinno spożywać 4–5 posiłków dziennie w regularnych odstępach, głównie w formie potraw gotowanych.
  • Tradycyjne kanapki nie rozgrzeją organizmu, więc sprzyjać będą kaszlom i katarom. Zamiast sięgać po nie, warto zacząć dzień od ciepłego śniadania, tj. owsianki lub jaglanki na mleku roślinnym z sezonowymi owocami oraz rozgrzewającymi przyprawami, takimi jak imbir, kurkuma, cynamon czy kardamon.
  • Większość produktów warto przygotowywać poprzez dłuższe gotowanie, pieczenie czy duszenie. Zupy wspaniale będą rozgrzewać i odżywać mały brzuszek. Gotujmy je z dodatkiem świeżych warzyw sezonowych, dobrej jakości mięsa (dla osób spożywających mięso), unikając mrożonek.
  • Nie bójmy się dodawać do potraw dziecka różnorodnych przypraw. W okresie infekcyjnym warto sięgnąć po dobroczynny imbir oraz cynamon, kardamon, tymianek, kminek, majeranek, lubczyk, gałkę muszkatołową, kozieradkę, kolendrę, goździki i anyż.
  • Dodatkowo warto wzbogacać dietę w większą ilość nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3, tj. tran, oliwę z oliwek, nieoczyszczony olej lniany, nasiona (pestki dyni, słonecznik, sezam), orzechy i migdały.
  • Możemy również chronić organizm dziecka przed zmarznięciem poprzez częstsze dodawanie do potrawach warzyw, np. dyni, rzepy, kalarepy, selera, cebuli, pora, czosnku, batatów i warzyw strączkowych.
  • W okresie jesienno-zimowym ograniczmy również spożycie surowych owoców i warzyw.

Ponadto warto wykorzystać dobroczynne działanie ziół, z których napary można podawać dzieciom w okresie infekcyjnym. Szczególnie wskazane są: czarny bez, lipa, dzika róża, prawoślaz, tymianek, lukrecja, koper włoski, babka lancetowata, podbiał, macierzanka.

A oto przykładowa mieszanka ziołowa, która podczas stanu zapalnego górnych dróg oddechowych rozluźni krtań i pomoże w odkrztuszaniu śluzu: liść prawoślazu, koszyczek rumianku, owoc anyżu, liść babki lancetowatej, kwiat bzu czarnego. Zioła należy w równych proporcjach zmieszać, 1 łyżkę mieszaniny zaparzyć w szklance wrzątku i podawać do picia w ciągu całego dnia.

W gabinecie receptura ziołowa jest dobierana po szczegółowej konsultacji i badaniu pod kątem indywidualnych predyspozycji organizmu.

Oprócz diety należy pamiętać także o odpowiednim ubiorze, aby nie przegrzewać ani nie wychładzać nadmiernie dziecka.

Niezwykle ważnym elementem utrzymania dobrej odporności jest również sen. Podczas snu układ immunologiczny, nerwowy i hormonalny tworzą integralną całość, a przekazywane bodźce neuronalno-hormonalne kształtują układ opornościowy dziecka. Dochodzi wówczas do ich regeneracji i tym samym wzmocnienia odporności. Małe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym powinny kłaść się spać między godziną 20.00 a 21.00. Powinno się spać w dobrze wywietrzonym pokoju, najlepiej przy rozszczelnionym oknie.

Do utrzymania odpowiedniej odporności bardzo potrzebna jest codzienna aktywność fizyczna, która z medycznego punktu widzenia powoduje zwiększenie aktywności limfocytów Natural Killers. Zalecana jest codziennie przynajmniej 1 godzina spacerów czy innych aktywności odpowiednich do warunków atmosferycznych.

Co robić w momencie przemarznięcia dziecka lub na początku infekcji?

Wówczas bardzo ważna jest szybka reakcja polegająca na jak najszybszym rozgrzaniu ciała (od wewnątrz i od zewnątrz) oraz usunięcie zewnętrznego wiatru i wilgoci. Pomogą nam w tym:

  • herbata z lipy z dodatkiem soku malinowego lub z czarnego bzu,
  • herbata z majeranku,
  • herbata ziołowa z lukrecji, kopru włoskiego, kardamonu, imbiru oraz tymianku,
  • inhalacje z szałwii lub tymianku, także z użyciem olejków, np. z drzewa herbacianego, lawendy czy oregano.
  • natarcie górnej części pleców i klatki piersiowej smalcem gęsim z dodatkiem olejków eterycznych,
  • rozgrzewająca kąpiel z dodatkiem soli oraz sody oczyszczonej,
  • okład z cebuli lub oleju czosnkowego na stopy.

Bardzo ważne dla procesu zdrowienia oraz wzmacniania odporności jest niezbijanie temperatury zbyt szybko i gwałtownie (o ile w ogóle jest to potrzebne).

W przypadku stosowania większych dawek ziół niż profilaktyczne, należy zwrócić się o profesjonalną pomoc medyczną najlepiej do lekarza mającego wiedzę na ten temat.

Wymienione porady nie zastępują porady lekarskiej.

Share on Facebook118Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close