Problemy ze skórą, suchość oczu, zmęczenie…to może być niedobór ryboflawiny. Uwaga zwłaszcza weganie!

Problemy ze skórą, suchość oczu, chroniczne zmęczenie… wszystko może być winą niedoboru ryboflawiny. Nazwa nie przywodzi na myśl nic dobrego, ale spokojnie – to po prostu witamina B2, a Twój organizm potrzebuje jej do prawidłowego funkcjonowania. Gdzie występuje? Jak sprawdzić, czy masz jej niedobór?

Funkcje witaminy B2, czyli dlaczego powinieneś ją pokochać
Ryboflawina to jedna z rozpuszczalnych w wodzie witamin z grupy B. Bierze udział w metabolizmie składników odżywczych, produkcji czerwonych krwinek i wytwarzaniu hormonów. Odpowiada też za pracę układu nerwowego, błon śluzowych Twojego żołądka i układu oddechowego. Co ciekawe, potrzebują jej również Twoje oczy – pomaga dostarczyć tlen do soczewki, a także kontroluje odpowiednią reakcję na światło.

Ryboflawina – z czym to się je?
Wiesz już, że witamina B2 jest Ci niezbędna. Pozostaje pytanie, jak naturalnie dostarczyć ją organizmowi? Najwięcej ryboflawiny zawierają:

  • nabiał (sery, jogurty, kefiry, maślanki, mleko)
  • tłuste ryby (łosoś, makrela)
  • podroby wieprzowe (nerki, wątróbka)

Na szczęście witamina B2 jest dosyć odporna na działanie wysokich temperatur. Dlatego nawet po obróbce termicznej (gotowanie, smażenie), produkty będą jej dobrym źródłem. Uważaj jednak na szkodliwe działanie promieniowanie UV – nigdy nie zostawiaj nabiału lub mięsa na pełnym słońcu!

Weganom polecamy inne – choć mniej bogate – źródła ryboflawiny:

  • morele
  • banany
  • awokado
  • zielone warzywa (np. brokuł, kapusta, szpinak)
  • grzyby

Ile witaminy potrzebujesz?
Optymalna dawka ryboflawiny to 1.5 mg dziennie dla osoby dorosłej. Alkohol, papierosy czy niektóre leki (trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne, antykoncepcja hormonalna) mogą osłabić wchłanianie się witaminy B2. W takiej sytuacji najlepiej regularnie wspomagać się suplementem.

Czy można przedawkować witaminę B2?
Przedawkować można wszystko, choć nie zawsze jest to równie „proste”. Twój organizm wydali nadmiar ryboflawiny wraz z moczem. Co prawda bardzo wysokie stężenie witaminy B2 może mieć negatywny wpływ na Twój układ nerwowy i powodować gromadzenie się kamieni nerkowych, ale nie panikuj. Ryzyko przekroczenia bezpiecznej dawki z samej diety jest naprawdę niskie. Chyba, że zażyjesz końską dawkę suplementów.

Objawy niedoboru ryboflawiny
Zbyt niski poziom ryboflawiny pojawia się, gdy spożywasz jej mniej niż niż 0,5-0,6 mg. Niestety, wpływa to negatywnie na układ nerwowy i skórę. Jakie sygnały ostrzegawcze daje Ci Twój organizm?

  • popękane, spierzchnięte usta,
  • ból lub obrzęk gardła,
  • obrzęk języka,
  • sucha skóra ze skłonnością do pękania,
  • niedokrwistość,
  • problemy ze wzrokiem,
  • przekrwione oczy,
  • łzawienie,
  • nadwrażliwość na światło,
  • powracające zapalenie spojówki lub rogówki.

Jeśli zauważyłeś u siebie podobne symptomy, zadbaj o odpowiednią dietę lub suplementację.

Share on Facebook4Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas plików cookies. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close